Vad består bankens samhällsengagemang av?
Upptäck Sparbanken i Enköpings samhällsengagemang och hur vi bidrar till lokala projekt och hållbar utveckling.
Sparbankerna fortsätter visa vägen genom sin starka lokala förankring och höga kundnöjdhet. Ja, för femte året i rad är Sparbankernas kunder de nöjdaste bankkunderna i Sverige. Det visar den årliga undersökningenen SKI Bank, som görs av Svenskt Kvalitetsindex, där kunderna själva får sätta betyg på sin bank.
Bland alla banker i Sverige får Sparbankerna högst kundnöjdhet; 75,1 % av sina privatkunder och 72 % av företagskunderna.
"Vi känner en stor stolthet över att vi Sparbanker leder utvecklingen år efter år och är glada att se att våra kunder återigen ger oss höga betyg," säger Magnus Bromark, vd på Sparbanken i Enköping.
Våra Framgångsfaktorer
Sparbankernas kunder tycker att det är viktigt att kunna besöka sitt lokala bankkontor men är även digitala. 63 procent har det senaste året besökt ett kontor och samtidigt uppger 94 procent att de använder internetbanken.
"Vi värnar om nära relationer med våra kunder och tror starkt på en digital närvaro tillsammans med våra lokala kontor," säger Magnus Bromark.
"Genom personlig rådgivning både hos våra digitala rådgivare och fysiskt på kontor i våra tre kommuner ger vi möjligheten för kunden att välja om de vill besöka våra lokala kontor eller om de föredrar digitala banklösningar."
Bidrag till lokalsamhällets utveckling
När Sparbankskunderna tillfrågas om de tycker att deras bank bidrar till lokalsamhällets utveckling och tillväxt svarar fyra av fem ja.
"Att ge tillbaka för bygdens utveckling och tillväxt är viktigt för oss," säger Magnus Bromark. Tyvärr ser vi i undersökningen att siffrorna är lägre för Sparbanken i Enköping än för genomsnittet av sparbankerna. Här behöver vi visa tydligare hur vårt samhällsengagemang genom initiativ och samarbeten aktivt bidrar till lokalsamhällets utveckling."
Ett axplock av initierade aktiviteter under 2024 är Vuxna på stan i Enköping, bedrägeri-/säkerhetsföreläsningar för seniorer, ekonomiföreläsningar i grundskolor och gymnasium. Vi sponsrar föreningsliv och stöttar initiativ som majblomman och RF Sisus #alla ska ha råd. Genom initiativen sprider vi kunskap och rustar unga för framtiden - vilket har en positiv inverkan på vårt samhälle.
”Sammanfattningsvis vill jag säga; vårt fokus ligger alltid på kunden. Genom personliga möten, lokalt engagemang och moderna digitala tjänster skapar vi det bästa bankalternativet," avslutar Magnus Bromark.