Hoppa till textinnehållet

Bedrägeri - skydda dig mot bedrägerier

Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är vanliga. Tänk på att vi aldrig kontaktar dig och ber om information. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter.

Agera snabbt vid bedrägeri

Aktuellt

Bli Svårlurad

Vi har gått ihop med Sveriges banker för att sprida kunskap om hur du, och dina närstående, kan skydda er mot bedrägerier. Läs mer och få konkreta tips på hur du kan bli mer svårlurad.

Logotyp för kampanjen Svårlurad

3 sätt att skydda dig mot bedrägerier

Grafik med text Kom ihåg!
  1. Använd inte Mobilt BankID på uppmaning av annan.

    Använd aldrig din säkerhetsdosa eller e-legitimation, som Mobilt BankID, på uppmaning av annan.
  2. Lämna aldrig ut personlig information.

    Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter till någon annan.

  3. Vi frågar aldrig dig om personlig information.

    Vi frågar aldrig efter personlig information eller dina koder om vi kontaktar dig. Lämna aldrig ut uppgifter

Vanliga bedrägerier - och hur du undviker dem

Via nätet, mejl och sms (phishing och smishing)

Via e-handelssajter

Via telefon (vishing)

Andra typer av bedrägerier

Mer information , tips och guider

Skaffa dig kunskap

Bedragarna hittar hela tiden nya sätt att försöka luras. Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Ta reda på fakta och lär dig mer. 

Stoppa bedragaren

Vi frågar aldrig efter personliga uppgifter. Lämna alltså aldrig ut kortuppgifter, koder eller lösenord till någon annan.

Sprid kunskaper

Prata med dina nära om risken att luras av en bedragare.och hur de bäst undviker det. Framför allt våra äldre behöver hjälp för att kunna skydda sig.

Om någon erbjuder hjälp

Om du behöver hjälp med något så kontakta någon du känner om det finns möjlighet. Ta inte emot hjälp från främlingar som erbjuder sig handla åt dig eller liknande. Om du behöver få hjälp av någon du inte känner så gör det bara mot faktura - betala aldrig förskott.

Illustration: Tips

Lämna aldrig ut personliga uppgifter

Säkerheten i våra tjänster bygger på att våra egna system håller reda på nödvändig information. Du ska vara den enda som känner till dina koder och lösenord.

Vi ringer aldrig, mejlar eller smsar för att få hjälp att stoppa ett pågående bedrägeri.

Om du själv tar kontakt med internetbanken eller Kundcenter uppger du lösenord och koder enligt instruktionerna för tjänsten.