Hoppa till textinnehållet

Bedrägerier på nätet, sms och mejl

Bedrägerier på nätet, sms, via samtal och i sociala medier är vanliga. Tänk på att vi aldrig kontaktar dig på mejl, sms eller telefon och ber om information. Var försiktig då bedragare ibland använder appar för att få det att se ut som att de ringer från oss, polisen eller säkerhetsföretag.

  1. Stoppa bedragaren

    Använd aldrig ditt BankID eller din säkerhetsdosa på uppmaning av någon annan. Lämna inte ut kortuppgifter, koder eller lösenord.

  2. Skaffa dig kunskap

    Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Läs på och lär dig mer om hur du kan skydda dig mot bedragare.

  3. Sprid kunskapen

    Prata med dina nära om risken att luras av en bedragare.och hur de bäst undviker det. Framför allt våra äldre behöver hjälp för att kunna skydda sig.

Agera snabbt

Lämna aldrig ut uppgifter

Säkerheten i våra tjänster bygger på att våra egna system håller reda på nödvändig information. Du ska vara den enda som känner till dina personliga uppgifter, till exempel koder och lösenord. Vi ringer aldrig, mejlar eller smsar för att få hjälp att stoppa ett pågående bedrägeri.

 

Om du själv tar kontakt med internetbanken eller Kundcenter uppger du lösenord och koder enligt instruktionerna för tjänsten.

Lämna aldrig ut personliga uppgifter

Säkerheten i våra tjänster bygger på att våra egna system håller reda på nödvändig information. Du ska vara den enda som känner till dina koder och lösenord.

Vi ringer aldrig, mejlar eller smsar för att få hjälp att stoppa ett pågående bedrägeri.

Om du själv tar kontakt med internetbanken eller Kundcenter uppger du lösenord och koder enligt instruktionerna för tjänsten.

Lär dig mer om bedrägerier - och hur du skyddar dig

Nätet, mejl och sms (phishing och smishing)

Via e-handelssajter

Via telefon (vishing)

Andra typer av bedrägerier

Bedrägeri - tips och råd om hur du undviker dem

Var försiktig om någon erbjuder sig att hjälpa dig

Om du behöver hjälp med något så kontakta någon du känner om det finns möjlighet. Ta inte emot hjälp från främlingar som erbjuder sig handla åt dig eller liknande. Om du behöver få hjälp av någon du inte känner så gör det bara mot faktura - betala aldrig förskott.

Vanligaste bedrägerierna just nu

  • SMS-bedrägerier: De falska sms:en fortsätter att öka. Nu senast sådana som ser ut att komma från BankID. Ett antal kunder har drabbats av ID-kapning. I dessa fall har bedragare lurat av kunden ett Mobilt BankID genom sms och ett skärmdelningsprogram, till exempel AnyDesk. Skaffa ID-skydd (minuc.se)
  • Falska telefonsamtal: Ett antal kunder har i telefonsamtal blivit lurade att ge ut koder till bedragare som påstått de är från polisen, försäkringsbolag eller kundens bank. I några fall har bedragarna även gjort hembesök och hämtat till exempel kort eller bankdosa.
  • Investeringsbedrägerier: Så kan investeringsbedrägerier gå till (fi.se)
  • Romansbedrägerier: Romansbedrägeri (polisen.se)
  • Facebook-bedrägerier