"Vi vill skapa möjlighet för kunderna att göra hållbara val"

Emelie, hållbarhetsansvarig i Sparbanken i Enköping berättar bland annat om vilka konkreta åtgärder banken vidtagit för att främja hållbarhet och hur du som kund kan bidra till hållbarhetsmålen.

Vad innebär hållbarhet för Sparbanken i Enköping?
Hållbarhet är ett brett område som omfattar och påverkar många delar av banken. Ett vanligt begrepp inom hållbarhet är ESG (Ekologisk, Social, Governance). I korthet handlar ESG om hur företag arbetar med ekologisk-, social- och ekonomisk hållbarhet.

Inom banken arbetar vi med ESG i olika led dels tillsammans med våra kunder där vi jobbar med alla tre bokstäver i ESG. Detta för att skapa möjligheter för kunderna att göra hållbara val. Bankens marknadsavdelning och HR jobbar med stort fokus på (S) i form av vårt samhällsengagemang och genom att alltid sträva efter att vara en ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare. Vi arbetar även aktivt med att motverka finansiell brottslighet (G).

Beroende på vart i banken man tittar så jobbar vi med olika delar av hållbarhet. Det är viktigt för oss att vara ett stöd i alla led och att föra frågorna kring hållbarhet framåt.

Vilka konkreta åtgärder har banken vidtagit för att främja hållbarhet?
Källsortering och avfallshantering har införts på alla kontor, alla tjänstebilar är el- eller hybridbilar och ett antal laddstolpar finns vid tillgängliga vid personalens parkeringsplatser. En hållbarhetsanalys genomförs med företagskunder i samband med kreditgivning. Våra digitala tjänster utvecklas kontinuerligt vilket minskar pappersförbrukningen.  Genom vägledning, stöd, råd och utbildning vill vi hjälpa människor att uppnå en finansiell stabilitet som är långsiktigt hållbar. Att ha en ekonomi i balans och besitta kunskap om vad som behövs för att känna sig ekonomiskt trygg och fri är viktiga ingredienser i finansiell hälsa.

Hur kan bankens kunder bidra till hållbarhetsmålen genom sina finansiella val?
Våra kunder kan bidra genom att välja hållbara investeringsalternativ eller nyttja digitala tjänster och produkter.  I den mån kunder har en fastighet med god energiklass är Grönt bolån ett bra alternativ och vid investering av solceller eller annan energibesparande åtgärd kan vi erbjuda sollån och energilån. Varje litet steg hjälper oss att nå våra gemensamma mål.

På vilket sätt rapporterar banken sin hållbarhetsprestation?
Banken har från räkenskapsår 2023 upprättat en hållbarhetsrapport och den innehåller bland annat följande fyra obligatoriska områden: miljö, sociala förhållanden och personal, respekt för mänskliga rättigheter och motverkande av korruption. Länk till rapporten finns längst ned på denna sida.

Under hösten har vi även börjat förbereda oss inför kommande rapporteringskrav utifrån ”Corporate Sustainability Reporting Directive” (CSRD). De nya rapporteringskraven kräver data av tillfredställande kvalitet. I samband med förberedelserna kommer banken gradvis att samla in och förbättra data, vilket kommer att öka vår förmåga att sätta relevanta mål och styra banken mot en mer hållbar framtid. Syftet är att säkerställa att banken uppfyller de krav som CSRD ställer och som kommer att omfatta banken från den 1 januari 2026.

Vilka utmaningar ser du när det gäller bankens arbete med hållbarhet?
En av de största utmaningarna är omställningsarbetet och kommande regelverksändringar inom Hållbarhetsområdet. Vi är ödmjuka mot omställningen men fast beslutna att göra vår del. Arbetet kommer att kräva kontinuerlig utbildning och långsiktigt engagemang från alla nivåer inom banken samt ett nära samarbete med våra kunder och partners. 

cows on a field

Hållbarhet är en naturlig del av vår verksamhet