Hur mäter man företagets hållbarhetsarbete?
Att låta hållbarhet genomsyra bolaget är en vinst för såväl planeten som den långsiktiga lönsamheten. Men hur mäter man effekten?
Att ha ett syfte utöver att tjäna pengar kan bli en lönsam affär. Enligt undersökningar* tenderar sådana bolag att ha både lojalare kunder och högre lönsamhet. För entreprenörer är hållbarhet central eftersom de kan gynnas av den.
Enligt studier* tenderar företag som passar in i den beskrivningen att ha en rad fördelar. Bland annat visar en undersökning* att företagen som jobbar bäst med hållbarhet har högre vinstmarginaler. En annan pekar mot att konsumenter hellre köper en produkt vars värderingar de håller med om.
De har en tydlig målbild av vilket samhällsproblem som kan lösas genom företagets vision. Det är otroligt viktigt, för det handlar om ett värdebaserat ledarskap. Att ha en målbild som är stark och förankrad i samhället.
Det ledarskapet gör sedan så att personal attraheras av företaget och vill stanna kvar. Då finns en helt annan möjlighet att driva engagerade och motiverade medarbetare mot målbilden.
Den tredje punkten är själva innovationskraften hos entreprenörerna. Vi står inför en uppsjö av utmaningar. Kan vi då hitta entreprenörer som tar sig an de utmaningarna får samhället en stark innovationskraft som kan accelerera en omställning. Och just nu ser vi att det finns ett större intresse av att investera hållbart än det finns hållbara projekt.