Från Loppis till livsstil: familjebutiken som blomstrade mitt i krisen
Det är en krispig höstmorgon när vi svänger in på gårdsplanen till Det lilla mejeriet, en charmig liten inredningsbutik med utsikt över fält av raps som gnistrar i solskenet. Här, mitt bland åkrarna, möter vi Susanne och Sophia, mor och dotter som tillsammans driver Det lilla mejeriet, ett företag som inte bara överlevde pandemin utan även växte sig starkare under den.
"Ibland får jag nypa mig i armen. Att få jobba här med min egen dotter är en gåva"
Från loppis till butik
Historien om Det lilla mejeriet började lite som ett lyckokast. Det hela startade med att familjen behövde rensa ut gårdens lagårdar. Susanne satte upp en skylt vid väg 55 där det stod "loppis", och till sin förvåning strömmade folk in. "Vissa helger kändes det som en auktion," skrattar hon. Efterfrågan var så stor att besökare började fråga om loppisen skulle återkomma nästa år. Det var en blygsam början, men snart hade Susanne tillsammans med äldsta sonen Fredrik, renoverat och målat om möbler och lagt till både nya och gamla föremål till sin loppis. Hennes son Joacim skapade en logga, och verksamheten började växa.
Men allt var inte frid och fröjd. Susanne minns med skratt hur rörigt det blev när hon satt med sina handskrivna kvitton. "När folk ville köpa flera saker samtidigt var det som en omöjlig ekvation!" Med hjälp av banken, Swish och en ny kortterminal löstes det praktiska.
Pandemin och köerna utanför butiken
2020 kom covidpandemin till Sverige. När restriktionerna infördes blev det tufft för många företag och butiker. Men till skillnad från många andra butiker, blev pandemin snarare en tid då antalet besökare ökade för Det lilla mejeriet.
"Vi trodde knappt våra ögon – det var kö utanför butiken! Vi fick släppa in folk pö om pö," berättar Sofia
Kanske var det just den genuina atmosfären och känslan av att komma ut på landsbygden som lockade. Butiken erbjuder inte bara en plats för shopping, utan också en möjlighet för kunderna att ta en välbehövlig paus. Här kan besökare utforska utbudet och samtidigt njuta av en stunds avkoppling i den trevliga miljön.
Kejbert Concept och familjens expansion
Susannes svärdotter, Caroline, startade sin egen klädbutik, Kejbert Concept, bara ett stenkast från Det lilla mejeriet för fyra år sedan. Denna butik drog också snabbt till sig kunder, och snart såg Janne, Susannes man, en möjlighet. "Varför inte ha de båda butikerna under samma tak och bygga något större?" Bygget av den nya, gemensamma butiken startade för tre år sedan och stod klart 2022. “Alla våra barn har varit ovärderliga i min butiksdröm. Dem har målat, snickrat och lagt så mycket tid innan butiken var på plats,” berättar Susanne. Den nya butiken gav familjeföretaget en ny dimension och ännu fler möjligheter att möta kundernas efterfrågan.
När den nya butiken stod färdig, tog Sophia ett avgörande steg. Hon sa upp sig från sitt jobb inom vården och började arbeta heltid med familjens företag. "Det kändes som rätt beslut. Här får jag vara med familjen och bidra till något som vi byggt tillsammans," förklarar hon.
Instagram och Fjärdhundraland
En viktig del av Det lilla mejeriets framgång har varit deras förmåga att nå ut till folk genom sociala medier. "Vi har följare från hela Sverige, och till och med från Finland," berättar Sophia. Instagram har varit deras främsta marknadsföringskanal. "Vi lägger bland annat ut nyheter där, och utan Intagram vet vi inte om folk hade hittat hit." Samarbetet med Fjärdhundraland har också varit viktigt, där tipsar medlemmarna varandra om var man kan handla, fika och äta. Fjärdhundraland är populärt – besökare från stora städer hittar hit, tar en paus i vardagen, handlar, fikar och njuter av den lantliga atmosfären
Utmaningar och framtidsplaner
Precis som alla framgångssagor, har även Det lilla mejeriet sina utmaningar. En efterfrågan på en webbshop finns, men familjen är osäkra på om de ska ta det steget. "Vi får se om det blir av," säger Susanne lite fundersamt.
Och så var det, det där med fikat. Kunderna älskar att stanna och fika, men hembakat fika säljs inte varje dag.
"Det skulle vara kul att utöka med en riktig fikaavdelning," säger Sofia. Det är tydligt att familjens kreativitet inte står stilla, och nya idéer är alltid på gång.
Gemenskap och en kopp kaffe
Det lilla mejeriet har blivit mer än bara en butik. Det är en plats för gemenskap, där kunder inte bara handlar. Susanne berättar om stamkunder som kommer in för en pratstund över en kopp kaffe. "Vi har många kunder som kommer hit ensamma, men det känns som de blir lite hemma hos oss," säger hon med ett leende.
Och det är kanske just den känslan som gör Det lilla mejeriet så speciellt. I en värld där stora köpcentrum och näthandel dominerar, erbjuder den lilla familjebutiken utöver inredning, något ovärderligt – genuina möten och en känsla av samhörighet.
Det lilla mejeriet, en butik som föddes ur en loppis, har således blivit en plats för både shopping och gemenskap. Med värme och engagemang fortsätter Susanne, Sophia och resten av familjen att skapa något som verkligen betyder något för alla besökare.